yfkeopmercyships.reismee.nl

Land inzicht

Lieve familie, vrienden,

Land is inzicht. Morgenochtend komen we aan in Madagascar Tamatave. We hebben dan negen dagen gevaren op de indische oceaan. Het was een andere reis dan van Tenerive naar Kaapstad.

We hadden deze negen dagen een ruige zee, en het schip schommelde dag en nacht heen en weer. Alle bemanning heeft nu zeebenen en we zullen zien of we aan land ook nog recht kunnen lopen ;) Ben dankbaar dat ik niet zeeziek ben geweest en morgen maak ik een dansje als we op het land kunnen staan.

Kaapstad

In Kaapstad zijn we drie weken geweest. Het was een goede tijd om mensen te ontmoetten en te vertellen over Mercy Ships.

Heb verschillende mooie ontmoetingen gehad. Allereerst met een vriendin van 20 jaar geleden waar ik bij in de klas heb gezeten toen ik spw deed.

Zij werkt al zeven jaar in Kaapstad. en doet naschoolse opvang voor kinderen in Hout Baai een Township in Kaapstad. Heb haar werk kunnen zien en een stukje van het mooie Kaapstad. En lange tijd geleden kon ik ook weer even fries spreken :)

In de week daarna heb ik een andere nederlandse verpleegkundige mogen ontmoetten die in Kaapstad wijkverpleegkundige is en nauw samenwerkt met het Sint Lucas Hospice in Kaapstad.

Heb een dag met haar meegelopen het Hospice mogen bekijken en s' middags samen met haar patienten bezocht in de wijk. Wat heb ik daar van genoten om patienten te ontmoetten en te zien dat we veel overeenkomend werken. Het was een goede bevestiging dat het werk wat we straks gaan doen palliative zorg zo nodig is en zoveel bijdraagt aan het welzijn van een ernstig zieke patient en zijn/haar familie. Een bijzondere dag was het.

Het schip was voor drie dagen open voor publiek en samen een heel team en ik met een andere collega hebben we vele tours op het schip gegeven. In deze drie dagen hebben meer dan 4000 mensen het schip kunnen bekijken. Het was indrukwekkend hoe mensen werden geraakt wanneer ze het ziekenhuis binnenkwamen en de operatie zaal. De voor en na fotos zagen en daardoor ook graag wilden bijdragen aan het goede werk voor mercy ships.

Tien jaar geleden was ik eerder in Kaapstad en heb ik de beautiful gate bezocht, het is een stichting die kinderen opvangt met hiv. Het was een mooie gelegenheid de oprichters Toby en Aukje, hier Kaapstad ook een stukje van mijn werk te laten zien. Het was fijn hen te ontmoetten en het schip te laten zien.

Kaapstad was mooi en we hebben genoten van de mensen de omgeving de zee en de tafelberg.

Maar nu gaan we eindelijk doen waar we allen voor zijn gekomen.

Afgelopen week hebben we introductie week gehad voor alle verpleegkundigen die in het ziekenhuis gaan werken. Mijn collega Marris is ook gekomen en samen zien we er erg naar uit onze patienten te ontvangen en te helpen en ondersteunen.

Volgende week zaterdag zal de screening van onze patienten beginnen. Anders dan andere jaren zal er geen grote screeningsdag zijn, maar zal de screening worden verspreid over meerdere weken. We proberen van maandag tot vrijdag 300 mensen per dag te screenen. De eerste vier tot acht weken zal ik deel zijn van dit team. En zal ik bij de eerste screening van deze mensen zijn.

Niet een heel gemakkelijke taak. We zullen veel mensen blij kunnen maken om naar ons schip te komen. Maar ook veel mensen moeten afwijzen omdat we sommige operaties niet kunnen doen.

Maar morgen zien we dan eindelijk weer land. En zullen we worden ontvangen door de president en een hele deligatie andere belangrijke mensen. Het is het jaar van de vrijwilligers en we zullen deel zijn van een feestelijk onthaal om dit te vieren. We zullen acht maanden blijven en hopen veel mensen blij te maken en een zegen te zijn voor hen.

Bedankt voor al jullie gebed en ondersteuning. Zonder de gebeden en ondersteuning zou ik het hier niet kunnen zijn.

Vorr nu lieve groeten van Yfke

Reacties

Reacties

Gerda

Waauw Yfke, wat bijzonder allemaal! Erg leuk om dit zo te lezen!
Heel veel plezier, sterkte en succes met alle bijzondere momenten die nog komen gaan!

Liefs

Ineke v/d Harst

Wat een belevenissen allemaal Yfke en ik lees door je verhaal heen, dat je dit werk met zoveel liefde doet.
Fijn om ook 'oude bekenden' te ontmoeten en met hen mee te leven. Maar nog 8 mnd. weg? Fijn dat jullie nu het werk kunnen doen waarvoor je er naar toe bent gegaan.
Heel veel sterkte en we blijven aan de denken en voor je bidden.

KLASKE bOUMA

FIJN OM WEER WAT VAN JE TE HOREN.
NU KAN JE DAN ECHT DE HANDEN UIT JE MOUWEN STEKEN!
DAT JE MAAR VEEL MENSEN TOT ZEGEN MAG ZIJN.
GROET kLASKE

Tine boersma

Wat fijn te horen Yfke dat jullie op de plek van bestemming zijn !!een lange indrukwekkende reis!!maar zelfs een schoolvriendin ontmoeten is wel heel erg leuk,en prachtig om Tobie en Aukje te ontmoeten natuurlijk zover weg en dan een Friese "no goeie do hjir ek"is wel heel erg leuk!!en nu dan land in zicht met een sublieme foto met een belofte de regenboog God is erbij!!Heel veel werk plezier!!liefs van ons en tot later!!

Aafke Lautenbach

Wat moai om sa dyn ferslach te lêzen, ik winskje dy in soad segen en wurk nocht ta. Geweldich dat jimme dan no echt oan it wurk kinne. Groetnis oan de oare "Dutchies".

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!