yfkeopmercyships.reismee.nl

Madagascar

Lieve allemaal,

Wat vliegt de tijd voorbij. Vandaag ben ik al weer vijf weken in Madagascar. En ben ik weer druk aan het werk met de palliatieve zorg.

De zomer was goed. De maanden juni, juli en augustus was ik Nederland. Waar ik weer aan het werk kon bij mijn lieve collega's van de Buurtzorg. En ik ook veel familie en vrienden kon bezoeken.

Het was een spannede tijd ook. Omdat ik nog steeds niet zeker wist of Daniel naar Nederland kon komen of niet. In augustus kregen ik en Daniel te horen dat het visum nu wel was goed gekeurd. En in augustus is hij drie weken in Nederland geweest.

We hebben echt genoten van deze tijd samen en familie en vrienden te ontmoeten, en Nederland een klein beetje te ontdekken. Het was Daniels eerste keer in Nederland.

Samen zijn we weer terug gereisd naar het schip. Een lange reis..... maar we waren blij ook weer in deze community warm welkom te worden ontvangen.

In september ben ik weer begonnen met werken voor de palliative zorg de maand september en oktober ben ik alleen op pad met mijn vertaalster. Maar eind deze maand komt mijn niuwe collega Heidi ons team versterken. Afgelopen vrijdag hebben we haar even geskyped. Het lijkt een leuke collega en zie er naar uit haar te verwelkomen.

Van afgelopen jaar hebben we 6 patienten die nog leven. Drie van hem hebben intesieve zorg nodig. Sommigen bezoek ik dagelijks anderen twee keer in de week.

De screening is dit jaar over het hele eiland Madagascar en we moeten onze patienten nu meer krijgen van de locale instanties. We hebben wel een paar mensen via de screening ontmoet die wachten op de biopsy en daarna een negatieve uitslag hebben. Mijn taak is om met deze mensen te spreken waarom het schip niet kan helpen en dat de ziekte die ze hebben erstig is. Heel wat uurtjes gaan er in zitten relatie te bouwen en ondanks het verdrietige nieuws mensen moed in te spreken en hun te versterken in hun geloof.

Daniel is bezig met werken op het deck, schilderen, containers opladen en uitladen, onderhoud van het schip. Dit weekend is hij de waterman. Hij zorgt dan voor schoon water op het schip zodat we allemaal 2 minuten kunnen douchen.

Afgelopen week was er een griep epidomie op het schip. Meer dan 20% van de crew lag ziek op bed. Het is voor het eerst sinds ik op het schip ben dat er zoveel mensen ziek tegelijk zijn. De dokters hebben het druk gehad om de mensen weer beter te maken.

Het is heerlijk om het weekend vrij te zijn. En om even te ontspannen.

Iedereen een fijn weekend.

Liefs Yfke

Reacties

Reacties

ineke v/d harst

Hallo Yfke en Daniel, Ruim een week geleden kwamen we erachter dat je Nederland alweer had verlaten. Fijn dat jullie toch een fijne tijd hebben gehad hier in Holland. En nu weer in Madagascar waar zo te lezen weer veel 'mooi'werk is te doen. Een gezegende tijd voor jullie en al je teamgenoten. Gr. Rienk en Ineke

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!