yfkeopmercyships.reismee.nl

Van alles wat

Het is eind januari en morgen ben ik jarig :)

Vandaag ga ik het al een beetje vieren met een paar nederlandse vriendinnen van het schip een gebakje eten aan het strand. In Nederland zou dat niet gaan :)

En morgen vier ik het samen met Daniel die heeft de middag vrij genomen en gaan we samen gezellig even de stad in. We vieren dan ook dat we samen 1 jaar zijn verloofd.

We zijn bezig met plannen te maken voor de zomer maar daar horen jullie binnen kort meer over.

De maand januari was een bijzondere maand omdat niet alleen ons schip hier in de haven van Tamatave lag. Maar ook de Logos Hope het grootste boeken en evengalistaie schip van de wereld hier vier weken was. Het was bijzonder om hier samen Hope en Healing te brengen en onze ervaringen op een schip te leven met elkaar te delen. De Logos Hope heeft een grote boeken winkel met christelijke lectuur maar ook andere boeken. Er zijn heel veel jonge mensen op het schip het was leuk kennis met ze te maken.

De Nederlanders hier op het schip zijn goed vertegenwoordigd. Het is gezellig om samen thee te drinken en even gezellig nederlands te kletsen. Er zijn rond de 25 a 30 nederlanders op het moment aan boord. En van de week is er ook nog een friese dame gearriveerd. De Americanen maken grapjes dat we straks het schip gaan overnemen.

Het werk gaat goed en we hebben weer veel patienten kunnen helpen deze maand. Het is bijzonder hoe God ons team telkens leid naar de juiste mensen die onze hulp het allermeest nodig hebben.

Omdat we zoveel mensen ontmoeten als we door de stad rijden hebben we vaak bijzonder gevallen die tussen de regels toch nog in aanmerking kunnen komen om een operatie te krijgen.

Het verhaal van Jimmy een jongeman van 28 jaar wil ik graag met jullie delen en gebed voor vragen. We kwamen Jimmy drie weken geleden tegen bij de screening site. Wij krijgen vaak een verwijzing van hen omdat men weet dat die patient niet door ons kan worden geholpen. Normaal opereren we mensen niet met open wonden omdat het teveel infectie gevaar is voor de andere patienten hier aan boor. Jimmy is uitzondering op de regel.

Jimmy heeft een prachtige glimlach en op het eerste gezicht een opgewekt karakter, als je hem ziet dan word je blij. Maar als je zijn verhaal hoort breekt je hart.

Jimmy had geen makkelijke jeugd en had een stiefmoeder die niet veel van hem hield. Door een straf die zij en zijn vader hem hebben gegeven zijn zijn beide voeten verbrand toen hij 13 jaar was en hebben zijn tenen daardoor cotracturen opgelopen (zijn tenen zijn helemaal krom gegroeid). Jimmy is verstoten door zijn familie en woont op straat. In de nacht bewaakt hij een kleine meubelzaak op de markt niet ver van het schip. Overdag kan hij daar niet zijn omdat hij sinds zes jaar een grote open wond heeft aan zijn rechterbeen heeft die onstoken en geinfecteerd is. Omdat Jimmy zijn levensconditie zo slecht is en de wond al zes jaar aanwezig is kan de wond niet meer genezen op een natuurlijk wijze, de enigste mogelijkheid om Jimmy te helpen is om zijn been te amputeren. Dat is een hele zware ingreep voor deze jongeman. En in mijn hart vind het moeilijk te verkroppen dat dit zijn enige redding is om verder te kunnen leven.

Maar Jimmy is blij. Toen we Jimmy mochten vertellen dat we hem konden opereren was hij blij en vroeg wel drie keer wanneer de datum van de operatie zou zijn. Maandag 1 februari is zijn grote dag. Dan zal hij voor de maanden dat het schip hier is alle zorg en liefde krijgen die de dokters en verpleegster kunnen geven. Helpen we hem met revalideren zodat hij op krukken zal kunnen lopen.

Voor degenen die mee willen bidden, zou je willen bidden dat Jimmy niet alleen lichamelijk genezing zal ontvangen maar ook vooral genezing van zijn gebroken hart. Dat we voor hem als hij gerevalideerd is een plekje voor hem kunnen zoeken waar hij weer aan het werk kan. En in ieder geval een doel mag hebben voor zijn leven.

Bedankt voor alle bemoedigende berichten op mijn laatste blog het is zo mooi dat er zoveel mensen zijn die mij helpen om dit werk te blijven doen.

Liefs van Yfke