yfkeopmercyships.reismee.nl

Gelukkig Nieuwjaar

De kerst is al weer voorbij nog een week en dan zijn we 2016!!!

Dit jaar was mijn vierde kerst hier op het schip. En om eerlijk te zijn vind ik de moeilijkste tijd van het jaar om op het schip te zijn. Ik mis de lichtjes gezelligheid en vooral mijn familie het allermeest met deze dagen.

Het schip is bijna helemaal leeg en voor een week zijn de operatie kamers gesloten.

Op kerstavond ben ik samen met Murielle mijn vertaalster naar haar kerk geweest. Het was in een katholieke kerk en het hele kerstverhaal werd door kinderen uitgebeeld. Het was zo bijzonder om het kerstverhaal te zien in zo'n ver land en het verhaal is hetzelfde.

Malagasy mensen kunnen prachtig zingen, uit volle borst hebben we aan het einde Gloria in Excelsios Deo gezongen. Mooi om mee te kunnen maken.

Op het moment bezoek ik nog steeds zo'n tien patienten waarvan er vier behoorlijk ziek zijn. Met ons team hebben we koekjes gebakken en bij de patienten langs gebracht.

Twee patienten kregen een extra kado'tje.

Therese en haar dochters wonen anderhalf uur van het schip. Het regen seizoen start hier bijna. Therese woont in een bamboe hutje en heeft een dak van bladeren. Als het dak nieuw is blijft ze droog en zit ze veilig in haar huis. Haar dak zaten veel gaten in en het was oud. We hebben haar blij kunnen maken met een nieuw dak, ze was erg dankbaar daarvoor.

Een andere patient die we dagelijks bezoeken vroeg ons om een nieuw matras. Zij is erg ziek en wekelijks zien we haar achteruit gaan. Haar matras was zo dun, dat ze eigenlijk alleen de planken voelde van haar bed. Voor haar hebben we een nieuw matras kunnen kopen. Ze was zo blij en heeft met de kerst zo heerlijk kunnen slapen.

Het team heeft met de kerst vrij gehad en volgende week hebben we een korte week van vier dagen.

De tijd gaat snel en het operatie schema is al bijna helemaal vol. Nog vijf maanden en dan vertrekt het schip voorlopig uit Madagascar. Het volgende land waar we naar toe gaan is Benin.

Voor de dagwerkers is het best moeilijk dat het cship vertrekt voor bijna twee jaar hadden ze een maandelijks vast inkomen. Wanneer het schip vertrekt moeten zij weer om zien naar wat nieuws.

Maar God is goed en kent iedere dagwerker hier op het schip.

God is ook goed voor Murielle. Murielle haar droom was om te gaan studeren voor maatschappelijk werker. Maar omdat haar ouders niet genoeg geld hadden heeft ze haar studie aan haar jongere zusje gegeven. Dat was een heel offer voor haar. Murielle is een harde werker en wil altijd graag wat doen voor haar medemens.

Heb veel met haar gebeden ook voor haar toekomst. Heb haar vaak bemoedigd dat God haar kent en een plan voor haar leven heeft.

Twee weken geleden was er een van onze crew die op het hart kreeg een vierjarige studie voor Murielle te betalen. Ook zal er iemand zijn die al haar woon en andere voorzieningen zal betalen.

Murielle haar droom komt uit!! God heeft haar trouw gezien en beloond haar met al het goede wat Hij heeft.

In februari gaat ze ons team verlaten en gaat ze aan haar eigen toekomst bouwen. Ik ga haar erg missen. Maar ben zo trots dat ze dit mag gaan doen.

Bedankt voor al jullie bemoedigingen en berichtjes en finaciele steun. Zonder jullie zou ik dit niet kunnen doen.

Gezegend Nieuwjaar.

Liefs van Yfke

tettie stiemsma

hallo Yfke,

Dankjewel voor je verhaal. Geweldig om te lezen wat jij/jullie allemaal doen voor je medemens. Ook de 'ontberingen' die je hiervoor ondergaat. Het niet naar huis kunnen met Kerst. Gods zegen toegewenst

Bart

Hoi Yfke,
Ik ben trots op je dat je doet wat je doet!

Rienk en Ineke

Weer een mooi belevenissen verhaal Yfke. Heb veel respect voor je (jullie) om dit werk te kunnen en mogen doen. We hopen dat 2016 ook een bemoedigend jaar mag zijn. We blijven aan jullie denken en voor jullie bedden.

Susanne

Lieve Yfke, wat een bijzonder verhaal weer. Wat mooi dat je daar zoveel kunt betekenen voor mensen die het zo nodig hebben..!
Denk aan je, liefs!!

A

Ha Yfke,

dank weer voor je bericht.
Wijsheid voor de komende maanden!

Hartelijke groet , Ine